En domstol i Pamplona har häktat tre vänsteraktivister efter oroligheterna i lördags kväll. Händelsen rubriceras som terrorbrott. En fjärde person som greps efter händelsen har släppts på grund av att denne var minderårig. De tre andra har inte möjlighet till att bli frisläppta mot borgen.
De häktade kommer från Errenteria och orsakade stor skadegörelse i Gamla stan i Pamplona i lördags kväll. Fönster krossades, uttagsautomater, bilar utsattes för skadegörelse och när polis kom till platsen möttes blåljuspersonal av ett dussintal stenkastande ungdomar varav många hade täckta ansikten.
Enligt poliskällor ska de gripna tillhöra vänsterrörelsen ”Errepresioari Autodefentsa”, Självförsvar mot förtryck. Domaren ser mycket allvarligt på händelsen som utfördes av en större grupp och dessutom var planerad.










