Nu går vi över till sommartid för att spara energi

av | mar 29, 2013 | Arkiv, Nyheter

Natten mot söndagen går vi över från normaltid till sommartid genom att klockan flyttas fram en timme klockan 2. Sommartid är ett EU-direktiv som påverkar alla länder i Europeiska unionen och det görs för att spara energi.

Idén framfördes först av vetenskapsmannen och diplomaten Benjamin Franklin som i en uppsats 1784 föreslog att klockan skulle flyttas fram en timme på våren för att spara på energi skriver den spanska dagstidningen ABC. Genom att flytta fram klockan en timme kan en av dagens första ljusa timmar i stället utnyttjas bättre på kvällen.

Sommartid innebär en minskning av elförbrukningen på fem procent eller 300 miljoner euro enligt Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía (IDAE) .

1974 med den första oljekrisen uppstod behovet att få mer ljus tid på kvällen och på så sätt minska elförbrukningen.

Den sista söndagen i oktober, den 27:e, övergår vi till normaltid.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

Costa del golf