Totalt tolv personer däribland flera danskar varav en i Mijas har gripits i en organiserad liga som har smugglat hasch mellan Spanien och Danmark. I ett samarbete mellan Guardia Civil och dansk polis har man tagit 950 kilo hasch i beslag i Danmark och 192 kilo i Spanien. Det uppger flera spanska dagstidningar.
Undersökningen inleddes 2011 och förutom de beslagtagna drogerna har polisen kommit över 146.000 euro i kontanter, smycken, klockor och annan dokumentation vid ett tillslag på gården A Lama i Pontevedra i norra Spanien.
Haschsmugglingen har organiserats från Solkusten där ligan har använt sig av flyttfirmor. Drogerna har förpackats i lådor märkta med företagsnamnet ”Kamisei”.
Polisen kom ligan på spåren efter att ha stoppat en chaufför i Danmark med 70 kilo hasch. När polisen undersökte lasten ytterligare fann man 28 lådor med 900 kilo hasch.
På uppdrag från dansk polis gjorde Guardia Civil ett tillslag mot en lokal i Mijas som ägs av ett holländskt par och en spanjor. Här upptäcktes ytterligare 192 kilo hasch.
De gripna som är medlemmar i en kriminell organisation är misstänkta för brott mot folkhälsan och penningtvätt.










