God idé att mantalsskriva sig

av | feb 13, 2015 | Arkiv, Nyheter

Många kommuner kör kampanjer regelbundet riktade mot den utländska befolkningen att mantalsskriva sig (Padrón de Habitantes). I Nerja riskerar 2.200 mantalsskrivna utlänningar att få sitt namn borttagit från listan om de inte förnyar sin mantalsskrivning före den 31 mars.

En uppdatering av listan över mantalsskrivna utlänningar ska göras vartannat år. För Nerja kommun är detta mycket viktigt eftersom kommunen får 150 euro i statsbidrag från staten för varje mantalsskriven person.

Antalet läkare, vårdsängar, poliser, skolplatser, brandmän och andra tjänster som samhället står för grundar sig på antalet mantalsskrivna.

Vid mantalsskrivning ska man ha med sig ett giltigt intyg och kopia som visar vem man är. Utlänningsavdelningen i Nerja har öppet måndag till torsdag mellan klockan 10 och 13.30.

Du som bor på en annan plats, kontrollera med ditt kommunhus.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

Costa del golf