Misstänkt miljöbrott i Nerja

av | mar 21, 2017 | Arkiv, Nyheter

En miljöåklagare i Málaga har inlett ett ärende kring misstänkt miljöbrott när det gäller den illegala soptippen vid río de la Miel utanför Nerja som stängdes i september ifjol. Det gäller ett gammalt stenbrott som under 16 års tid användes som avfallsplats.

Nu ligger ett ärende vid miljödomstolen i Málaga (Fiscalía de Medio Ambiente de Málaga) och Guardia Civils miljöenhet Seprona (Servicio de Protección de la Naturaleza de la Guardia Civil).

Miljödomstolen i samarbete med Seprona undersöker ärendet för att se vilken som bär ansvaret för den illegala soptippen som ligger i en naturpark på gränsen till bergskedjorna Sierras Tejeda, Almijara och Alhama i östra Nerja.

Myndigheterna har begärt in en skriftlig redogörelse från Nerja kommun varför området fick användes som avfallsplats under 16 år. Bland boende i området var avfallsplatsen känd och många samtyckte till att köra dit framför allt trädgårdsavfall.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

Costa del golf