Spanien och Europas naturgas

av | jul 28, 2022 | Arkiv, Nyheter

Spanien har vunnit sin senaste konfrontation med EU om kravet på minskning av naturgasanvändningen och kan bli Europas nav för naturgas.

Spaniens mycket kraftfulla protest mot att minska naturgasanvändningen med 15 procent gav resultat. Det var främst det kraftiga motståndet och redan genomförda reformer för att minska beroendet av gasleverantörer som gjorde att Spanien till skillnad från övriga EU-länder bara behöver minska användningen med 7 procent.

En annan anledning till undantaget är att Iberiska halvöns isolering energimässigt från resten av Europa. Spanien importerar ingen rysk naturgas, gasen till Spanien kommer framförallt via två gasledningar från Algeriet (den ena via Marocko), samt via import av flytande gas (LNG) med tankfartyg.

Spanien – Algeriet – Marocko

En liten kuriositet i sammanhanget är att Algeriet och Marocko har en pågående tvist rörande Västsahara, något som för några veckor sedan gjorde att Algeriet temporärt stängde av gasledningen mellan länderna. Varvid Spanien bara fick gas via gasledningen som gick direkt från Algeriet, något som satte Marocko på ”pottkanten”. Varvid Spanien hjälpte sitt södra grannland Marocko genom att skicka algerisk gas baklänges till Marocko genom den ledningen som Algeriet hade stängt vid sin gräns. Allt detta skedde utan protester från Algeriet, eftersom allt bara var en politisk markering och Spanien gör givetvis vad de vill med sin inköpta gas.

Minskning av energiförbrukningen

Teresa Ribera

Spaniens miljöminister Teresa Ribera.

Men åter till den sjuprocentiga minskningen, källor hos ministeriet för den ekologiska omställningen säger att minskningen av energiförbrukningen kommer att kunna hanteras av statsförvaltningen och de autonoma regionerna. Energiminister Teresa Ribera säger att minskningen av gasförbrukningen ”inte kommer att påverka livskvaliteten” för spanjorerna annat än att släcka ljuset mera eller sådant som inte innebär någon ansträngning”.

Hur andra länder agerar

Det är okänt hur varje regering kommer att agera, även om det redan finns länder som har vidtagit några steg. Det senaste fallet är Frankrike, som har meddelat att böter kommer att utdömas för de företag som har luftkonditioneringen eller värmen aktiverad och håller dörrarna öppna. Dessutom ska ljusskyltarna vara släckta mellan ett på morgonen och sex på morgonen, med undantag för tågstationer och flygplatser.

Spanien kan bli Europas centrum för gasdistribution

Regeringschefer

Mateusz Morawiecki och Pedro Sánchez i Polen i onsdags.

Spanien har kapacitet att bli ett gasdistributionsnav för Europa som kommer att hjälpa till att stödja regionala ansträngningar för att minska beroendet av rysk gas, sa Spaniens premiärminister Pedro Sanchez på onsdagen, vid en presskonferens med sin polska motsvarighet. (Spanien har redan ett flertal anläggningar för att ta emot importerad flytande gas, samt en betydande lagringskapacitet). ”Spanien är beredd att öka sina solidaritetsåtgärder”, sa Sánchez och tillade att 20 % av landets importerade flytande naturgas (LNG) återexporterades till andra EU-länder i juni. Sánchez sa att Spanien skulle göra allt för att förhindra att Europa blir taget som ”energigisslan” av Rysslands president Vladimir Putin.

Relaterade artiklar

Spanien avvisar EU: naturgasförslag.
Gasleveranserna från Algeriet till Spanien fortsätter.
Algeriet fortsätter leverera gas till Spanien.
Spanien pressar EU för elpriserna.

Redaktionen SvM

Redaktionen SvM

Redaktionen

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

Costa del golf